Nastává doba utahování opasků a maso bude možná opět svátečním jídlem. Čím ho ale nahradit?

Foto: Eliška Konečná

Bude maso jenom pro bohaté a budeme ho mít na talíři jen u nedělního oběda? Cenovky v obchodech tomu napovídají. Zkusili jsme proto zapřemýšlet, jak lze maso v jídelníčku nahradit.


Hned v úvodu článku musíme zdůraznit, že nehodláme nikoho přemlouvat, aby se stal vegetariánem. Ostatně, to by cesta k úspoře rozhodně nebyla. Spíše naopak. Chtěli jsme se však zamyslet nad tím, zda lze maso nahradit z pohledu nejen chuťového, ale také výživového. A ideální by bylo, kdyby se daly ušetřit i nějaké peníze.

Základní premisou k úsporám je pochopitelně omezení konzumace masa. Není ale potřeba chovat se extrémně asketicky a dávat si maso pouze v neděli k obědu. Nicméně každý den jíst maso také nemusíme. Přísun bílkovin lze totiž zařídit i jinak. A mnohdy o hodně levněji a chutněji. Co si tedy dát místo masa, aby zůstal zachován přísun bílkovin a dalších potřebných živin?

Ideální jsou například luštěniny. Tedy fazole, hrách, cizrna, nebo třeba čočka. Luštěniny navíc kromě bílkovin obsahují i velké množství vlákniny a železa. Ale pozor, nemáme na mysli udělat si k obědu čočku s uzeným masem, nebo párkem. Ideální jsou například cizrnové karbanátky, které když dobře ochutíte, možná ani nepoznáte, že nejsou z masa. Zkuste třeba libanonské karbanátky z cizrny, což je vlastně takový falafel, který znají čeští turisté například ze svých dovolených v Egyptě nebo Tunisu. K tomu rajčatový salát s olivovým olejem, cibulkou a koriandrem a možná zjistíte, že se bez pečeného bůčku bez problémů obejdete.

Dobrou náhradou za maso je také sója. Ta ale nemusí chutnat každému a například u nás v redakci jsme se shodli na tom, že bychom raději chroupali kedlubny, než si dali sóju. Ale to nic nemění na tom, že jde o potravinu, která skvěle nahradí maso a obsahuje vysoké procento proteinů a vzácného vitamínu K. Milovníci soji nedají dopustit například na tempeh, nebo například tofu. Sóju bychom ale měli do jídelníčku zařadit jako doplněk stravy, nikoliv na ní celý jídelníček stavět. Jednou týdně je tak akorát.

Další zdroje bílkovin, proteinů a dalších vitamínů, které by nám mohly při vyřazení masa z jídelníčku chybět, lze najít třeba v oříšcích, quinoi, slunečnicových semínkách, mléku, sýrech, atd… Důležité však je, aby strava byla pestrá a aby byla zajímavě ochucená. Kdo někdy strávil nějaký čas například v Asii, možná zjistil, že se tam dá jíst velmi pestře, chutně a zdravě a přitom si třeba celých 14 dnů nedat maso. Vše je jen o fantazii a chuti experimentovat.

Omezujete konzumaci masa? Napište nám do diskuze, čím jste maso nahradili.

Zdroj: Eliška Konečná; CarTrax; Wikimedia Commons

Portál popularizující a vysvětlující svět kryptoměn, bezpečnosti, technologií a ekonomických témat. Investovat do Bitcoinu? Jak koupit Ethereum? Co to je Dark Web? Jak nastavit VPN? Jaké jsou nové technologie? Prostě vše, co chcete o technologickém světě vědět, ale báli jste se zeptat...

Podívejte se i na naše další weby:

www.testyojetin.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


CryptoNews.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cryptonews.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.cryptonews.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 Cryptonews.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.