Ojeté dieselové vozy si zákazníci kupovali především kvůli nižší spotřebě. Zatímco ještě před dvěma lety tak mohli, v porovnání s benzínem, uspořit na kilometru i více než korunu, dnes je to přesně naopak.
Dlouhá léta platily moderní vozy s naftovým motorem za mnohem úspornější, než jejich benzínové verze. Mají nejen nižší spotřebu, ale také nafta byla na čerpacích stanicích mnohem levnější než benzín. V některých obdobích činil rozdíl i více než dvě koruny na litru ve prospěch nafty. Když k tomu připočteme, že naftový motor, například v modelu Škoda Octavia, měl spotřebu o celý litr nižší než jeho stejně výkonný benzínový kolega, byla volba nákupu ojetého dieselu vcelku pochopitelná.
Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že například motor 1,5 TSI si v modelu Škoda Octavia neřekne při běžném stylu jízdy v průměru o více než 6,5 litru na 100 kilometru
Martin Foltýn; CarTrax.cz
Jenže dnes je všechno jinak. Benzín je na některých čerpacích stanicích levnější i o více než dvě koruny než nafta. Na trh ojetin se navíc dostávají vozy s úspornými benzínovými tříválci. Ekonomika provozu se tak u některých modelů aktuálně jednoznačně překlápí ve prospěch benzínu. O benzínové motory proto začíná být u některých kategorií ojetých vozidel větší zájem.
To se ale netýká vozů například z kategorie SUV, nebo limuzín typu Audi A6, nebo třeba BMW pětkové řady. Tam stále vedou naftové motorizace. Pochopitelně především proto, že jako nové se prodávaly hlavně s naftovými motory. „U vozidel kategorie SUV je poptávka po naftových motorizacích pochopitelná. Rozdíl spotřeby oproti benzínovým verzím je značný a mnozí majitelé také ocení vyšší točivý moment. Třeba z důvodu tažení obytného přívěsu“, říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou prověrkou ojetých vozidel.
V sesterské redakci webu TestyOjetin.cz testovali v létě naši kolegové model Škoda Octavia právě s motorem 1,5 TSI Evo. Se spotřebou se dostali na hodnotu 6,3 l/100km, což je srovnatelné s přibližně stejně výkonnou naftovou verzí. Jenže když je nyní benzín o dvě koruny levnější než nafta, vychází u benzínu jeden kilometr jízdy v nákladech na palivo levněji. Je pochopitelně na každém, aby si pečlivě propočítal, jaký motor se mu při jeho ročním nájezdu a stylu jízdy vyplatí. Tím spíše, když servisní náklady na dieselové motory bývají přeci jenom vyšší.
Preferujete naftu, nebo benzín? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Marek Havlík; CarTrax; TUV Report