Komentář: Koupit si teď elektromobil může být skutečně ekonomický nesmysl

Foto: Jan Smékal

Kdo si kupoval elektromobil především kvůli jeho levnějšímu provozu, zažije možná v nejbližších měsících velké rozčarování. Provoz elektromobilu totiž bude pravděpodobně dražší než provoz auta s běžným spalovacím motorem.


Vypadalo to jako cesta dobrým směrem. Bezemisní provoz, většinou nadprůměrná dynamika, zdarma dobíjení u supermarketů a náklady na kilometr jízdy mnohdy nižší než jedna koruna. Tomu je ale nyní asi konec. Minimálně ekonomika jízdy s elektromobilem začíná být horší než u auta se spalovacím motorem. Do schránek totiž začínají chodit nové předpisy záloh na elektrickou energii. Domácí dobíjení elektromobilů tak může nově přijít i na dvojnásobek dosavadní ceny. U veřejných dobíjecích stanic to může být ještě více.

Stát sice tzv. „zastropoval“ cenu elektřiny na 5 Kč/KWh bez DPH, tedy 6,05/KWh s DPH, ale součástí ceny nejsou distribuční poplatky ve vysokém a nízkém tarifu, poplatky za odběrné místo, platby za jistič, platbu za činnost Operátora trhu, systémové služby, atd… V konečném důsledku tak může být nový předpis na zálohy i více než dvojnásobný, tedy cca 12,-Kč za jednu kWh. To se pochopitelně v ekonomice provozu elektromobilu projeví.

Jako příklad si můžeme vzít model Škoda Enyaq. Při našem červencovém testu modelu Enyaq Coupé RS jsme měli průměrnou spotřebu 18,4 kWh. Naopak loňské prosincové ježdění z modelem Enyaq 80 iVx vykázalo průměrnou spotřebu 26,9 kWh. Celoroční průměr spotřeby by se tak u uvedeného modelu mohl pohybovat na hranici 20 kWh, budeme-li kalkulovat s předpokladem, že teplejších měsíců je během roku přeci jenom více.

Ještě před rokem tedy mohl kilometr jízdy s Enyaqem přijít při striktně domácím nabíjení na přibližně 1,20 koruny. Od ledna 2023 to ale může být až dvojnásobek, tedy 2,40 koruny. V porovnání s běžným spalovacím motorem, který má spotřebu 6,5 litrů (bez ohledu na to, zda jde o benzín, nebo naftu), to je pouze o 40 haléřů méně (kalkulováno s cenou PHM 43,-Kč). Bráno čistě z pohledu nákladů na jízdu tedy provoz elektromobilu moc smysl nedává. Ano, jsou elektromobily s nižší spotřebou, ale jsou tu i ty s vyšší spotřebou. Ale i auta se spalovacím motorem mohou jezdit za méně než 6,5 litrů. Berme tedy výše uvedené pouze jako ilustrativní příklad.

Vezmeme-li dále v potaz cenu elektromobilů a nutnost pečlivého plánování především u delších cest, je velkou otázkou, zda nákup takového vozu dává vůbec nějaký smysl.

Jaký máte názor na výhodnost/nevýhodnost elektromobilu? Napište nám do diskuze.

Zdroj: Marek Havlík (vlastní zjištění autora); Jan Smékal; CarTrax

Portál popularizující a vysvětlující svět kryptoměn, bezpečnosti, technologií a ekonomických témat. Investovat do Bitcoinu? Jak koupit Ethereum? Co to je Dark Web? Jak nastavit VPN? Jaké jsou nové technologie? Prostě vše, co chcete o technologickém světě vědět, ale báli jste se zeptat...

Podívejte se i na naše další weby:

www.testyojetin.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


CryptoNews.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cryptonews.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.cryptonews.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 Cryptonews.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.